Hotelarstwo

TECHNIK HOTELARSTWA

KWALIFIKACJE ZAWODOWE:

Planowanie i realizacja usług w recepcji.

Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.

Technik hotelarstwa planuje, organizuje, oferuje, koordynuje oraz wykonuje usługi hotelarskie w obiekcie hotelarskim i innych obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie. Sporządza dokumenty w języku obcym związane z rezerwacją usług, pobytem gościa w hotelu i korzystaniem z różnego rodzaju usług.

W cyklu kształcenia uczeń może uzyskać tytuł technika hotelarstwa po potwierdzeniu dwóch kwalifikacji w ramach zawodu.
Uzupełnieniem dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik hotelarstwa jest suplement w języku polskim i języku obcym zawierający opis kompetencji zawodowych.
Technik hotelarstwa planuje, organizuje, oferuje, koordynuje oraz wykonuje usługi hotelarskie w obiekcie hotelarskim i innych obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie. Przyjmuje rezerwację usług, ustala zakres zamówionych usług, sposób ich świadczenia oraz formę zapłaty. Przyjmuje gości w obiekcie, kompleksowo ich obsługuje w trakcie pobytu, wykwaterowuje z obiektu, rozlicza koszty pobytu gości oraz przyjmuje należność. Obsługuje również gości o specjalnym znaczeniu – typu VIP, gości niepełnosprawnych. Organizuje i oferuje usługi dodatkowe: konferencyjne, turystyczne, rekreacyjno-sportowe, typu SPA&Wellness oraz okolicznościowe na specjalne zamówienie. Prowadzi korespondencję z odbiorcami usług hotelarskich oraz obsługuje sprzęt biurowy, korzysta z komputerowych programów użytkowych i hotelowych. Promuje oferowane usługi z wykorzystaniem różnorodnych form reklamy, sprzedaży osobistej, promocji sprzedaży oraz technik z zakresu public relations. Współpracuje z innymi podmiotami oferującymi usługi hotelarskie, analizuje oferty konkurencji, obserwuje rynek hotelarski oraz zbiera opinie o preferencjach gości. Prowadzi dokumentację eksploatacyjną obiektu hotelarskiego, oblicza i interpretuje wskaźniki wykorzystania bazy hotelowej oraz wskaźniki sprzedaży i opłacalności prowadzonej działalności. Utrzymuje czystość i porządek w obiekcie hotelarskim. Przygotowuje i podaje śniadania. Przestrzega zasad ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywanych zadań zawodowych. Sporządza dokumenty w języku obcym związane z rezerwacją usług, pobytem gościa w hotelu i korzystaniem z różnego rodzaju usług.

MIEJSCA PRACY PO UKOŃCZENIU SZKOŁY

  • hotele, motele (recepcja, służba pięter, organizacja usług dodatkowych, restauracja),
  • pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, sanatoria,
  • schroniska i inne obiekty noclegowe zarówno w Polsce jak i w krajach UE,
  • w ruchomych bazach noclegowych typu: statki wycieczkowe i promy, samoloty, pociągi międzynarodowe, seatele, aquatele, flytele i inne,
  • organy administracji samorządowej zajmujące się usługami hotelarskimi,
  • branżowe organizacje i stowarzyszenia,
  • prowadzenie własnej działalności gospodarczej świadczącej usługi hotelarskie.

SYLWETKA ZAWODOWA
W kształtowaniu wizerunku hotelarza bardzo ważną rolę odgrywa estetyka, czyli wygląd zewnętrzny – postawa, wyraz twarzy, ubiór, uczesanie a dbałość o elegancję i schludny wygląd to najlepsze świadectwo poczucia estetyki wzorowego hotelarza. Staranny, dostosowany do okoliczności ubiór daje dobre samopoczucie i jest oznaką poszanowania godności własnej i innych. Dlatego tak ważne jest aby wyrobić wśród młodzieży nawyk stosownego, właściwego, nienagannego wyglądu co z pewnością zaowocuje w przyszłości.
Z tych względów na zajęciach: „Organizacja pracy w hotelarstwie”, „Obsługa Konsumenta”, „Pracownia specjalizacyjna: świadczenie usług w recepcji”, „Zajęcia praktyczne” obowiązuje następujący ubiór:

Wytyczne dla uczniów:

  • garnitur dopasowany (spodnie i marynarka lub spodnie i kamizelka w kolorze czarnym),
  • koszula biała, wyprasowana z długim rękawem,
  • krawat,
  • buty kryte, wypastowane, czyste,
  • skarpety w kolorze czarnym.

Wytyczne dla uczennic:

  • kostium dopasowany do figury ( spódnica i kamizelka w kolorze czarnym),
  • spódnica o długości: 5cm przed kolano, do kolana lub za kolano,
  • koszula biała, wyprasowana z kołnierzykiem i długim rękawem,
  • biżuteria skromna do 3 sztuk,
  • rajstopy w kolorze naturalnym, gładkie,
  • krawacik,
  • buty kryte, czarne, wypastowane, obcas do 4cm,
  • biżuteria skromna, delikatna, do 4 sztuk,
  • makijaż delikatny,
  • włosy czyste, spięte.
  • Podczas zajęć z Obsługi Konsumenta uczniowie zastępują krawat muszką w kolorze czarnym.