Informatyka

Temat: Cyfrowe usługi

E-Usługi Administracja świadczy obywatelom coraz więcej e-usług: wiele spraw można więc załatwić przez internet, bez chodzenia do urzędu. Można tak zapłacić podatki albo rozpocząć działalność gospodarczą, złożyć wniosek o odwód osobisty. Można też załatwiać sprawy lokalne, dzięki e-usługom udostępnianym przez samorządy. To wszystkie jest jednak rozproszone, dlatego trudno się czasem zorientować, gdzie i co można załatwić. Zmieniamy to, by obywatel nie musiał się zastanawiać, gdzie szukać potrzebnych usług i uczyć się różnych systemów informatycznych.

  • Więcej informacji na stronie gov.pl

    Rodzaje usług:

    Podpis elektroniczny w szerokim znaczeniu zbiór środków technicznych, organizacyjnych oraz prawnych, które zapewniają autentyczność oraz skutki prawne dokumentów elektronicznych. Od strony technicznej podpis elektroniczny jest realizowany za pomocą mechanizmów podpisu cyfrowego.

    Profil zaufany - bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji. Stanowi w tym przypadku alternatywę dla płatnego podpisu kwalifikowanego.


    Profil zaufany a podpis elektroniczny - co je różni?

    Zarówno podpis elektroniczny, jak i ePUAP są podpisami potwierdzającymi tożsamość. Do głównych zalet posiadania e-podpisów można zaliczyć możliwość załatwienia danej sprawy o każdej porze. Co zatem różni podpis elektroniczny i profil zaufany?

    Zastosowanie:

    Profil zaufany znajduje zastosowanie jedynie w załatwianiu spraw urzędowych online (np. przez ePUAP, obywatel.gov.pl, PUE ZUS, praca.gov.pl) - czyli na platformach urzędowych. Kwalifikowany podpis elektroniczny ma szersze zastosowanie, ponieważ z jego użyciem można zarówno załatwić sprawy urzędowe, jak i np. podpisywać niektóre dokumenty komputerowe (np. PDF, WORD) czy e-maile.

    Odpłatność:

    Profil zaufany jest bezpłatny.
    Kwalifikowany podpis elektroniczny jest płatny.

    Ważność:

    Profil zaufany jest ważny 3 lata. Po tym czasie można bezpłatnie przedłużyć ważność profilu zaufanego.
    Kwalifikowany podpis elektroniczny jest ważny 1 rok lub 2 lata. Po tym czasie można odpłatnie przedłużyć jego ważność (opłata jest niższa niż przy kupnie podpisu elektronicznego). Bez względu na różnice, warto mieć jeden z “podpisów online”: czy to podpis elektroniczny, czy profil zaufany.

    Jak uzyskać profil zaufany?

    Aby uzyskać profil zaufany należy:
    1. założyć konto na portalu “profil zaufany”,
    2. złożyć wniosek o potwierdzenie profilu,
    3. w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się osobiście z dokumentem tożsamości w tzw. Punkcie Potwierdzającym (np. ZUS, urząd skarbowy), aby potwierdzić wniosek. Listę punktów potwierdzających można znaleźć na stronie: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList


    Ćwiczenie:

    Powinieneś umieć:

    • wyjaśnić, czym są e-usługi, a także wymienić i opisać przykładowe e-usługi

    • wyjaśnić krótko zasady załatwiania spraw urzędowych online

    • wyjaśnić, czym są podpis elektroniczny i profil zaufany i opisać, czym się różnią

    • założyć profil zaufany

    • wyjaśnić pojęcie wykluczenia cyfrowego

    • przedstawić rozwiązania komputerowe/informatyczne stosowane w przypadku osób o specjalnych potrzebach (np. dostępność cyfrowa usług, technologie asystujące)