Informatyka

Temat: Podstawy języków programowania

Czym jest programowanie?

Programowanie to umiejętność rozmowy z komputerem. Rozmawiamy z komputerem w zrozumiałych dla niego językach, czyli językach programowania. Dajemy komputerowi polecenia, co ma zrobić, a on w odpowiedzi pokazuje nam wyniki swojej pracy. Osobę, która programuje, nazywamy programistą lub developerem.

Programowanie jest to proces tworzenia programu komputerowego posługując się kodem źródłowym. Najprościej mówiąc programowanie polega na opracowaniu poleceń dla komputera. Wyróżnia się dwa kody: źródłowy oraz wynikowy. Pierwszy z nich to zapis programu komputerowego, który kierując się językiem programowania określa operacje, jakie powinny zostać wykonane przez komputer. Drugim jest kod wynikowy, czyli ciąg poleceń, który jest wynikiem pracy translatora.

Na programowanie składają się zatem dwa etapy:
  1. Przemyślenie, jak stworzyć instrukcję, by komputer ją właściwie zrozumiał
  2. Faktyczne napisanie instrukcji, czyli zapisanie kodu.
Wynika z tego, że programowanie to nie tylko pisanie kodu. Tak naprawdę programista spędza większość czasu na zastanawianiu się, jak coś zrobić i planowaniu. Zapisanie kodu jest dopiero ostatnim krokiem jego pracy

Języki programowania

Najpopularniejszymi językami programowania są: Python, Java, Scratch, Basic lub C++.



Zintegrowane środowisko programistyczne, IDE (od ang. integrated development environment) – program lub zespół programów (środowisko) służących do tworzenia, modyfikowania, testowania i konserwacji oprogramowania.
Programy będące zintegrowanymi środowiskami programistycznymi charakteryzują się tym, że udostępniają złożoną, wieloraką funkcjonalność obejmującą edycję kodu źródłowego, kompilowanie kodu źródłowego, tworzenie zasobów programu (tzn. formatek/ekranów/okien dialogowych, menu, raportów, elementów graficznych jak ikony, obrazy), tworzenie baz danych, komponentów i innych.

Stała - symbol, któremu przypisana wartość (liczbowa, tekstowa, itp.) nie może być zwykle zmieniana podczas wykonywania programu

Zmienna – konstrukcja programistyczna posiadająca trzy podstawowe atrybuty: symboliczną nazwę, miejsce przechowywania i wartość; pozwalająca w kodzie źródłowym odwoływać się przy pomocy nazwy do wartości lub miejsca przechowywania.

Kompilator – program służący do automatycznego tłumaczenia kodu napisanego w jednym języku (języku źródłowym) na równoważny kod w innym języku (języku wynikowym). Proces ten nazywany jest kompilacją.

Algorytmy – skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań, sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu. Można go przedstawić na schemacie blokowym.




Powinieneś umieć: